Ga naar de inhoud

Tips van Jan Pieter

terug naar werken bij cervus

Werken bij Cervus? Never a dull moment in the office!

Aan het woord: Jan Pieter van Eck, tax-partner en oprichter van Cervus. Cervus is een zogenaamde tax boutique met een vestiging in Zwolle en Amsterdam. Hij vertelt over zijn ervaringen bij Cervus, en waarom het voor de volgende generatie zo leuk is om collega van Jan Pieter te worden!

Als je mij als kind vroeg “Wat wil je later worden?” dan antwoordde ik echt niet ‘belastingadviseur’.

STARTER OP DE ARBEIDSMARKT

Het was net na de eeuwwisseling. Net als vele andere juristen wilde ik aan de start van mijn carrière niets liever dan aan de slag bij een van de grote kantoren op de Zuid-As. Veel leren, veel zien! Dat was mijn insteek. Het werd Loyens in Amsterdam, een kantoor waar ik ben opgeleid als jurist. Oog voor details en oog voor de dynamiek van een deal is iets wat mij daar is aangeleerd. Het was een leuke en zeer leerzame tijd. Stevig doorbuffelen ook, maar je las wel bijna dagelijks in de krant over je cliënten en over de deals die je draaide. Dat was iets waar ik veel energie van kreeg. Enkele jaren later zette ik mijn carrière voort buiten de Zuid-As. Overwegingen als work-life balance en de drang naar een meer groenere omgeving gaven voor mij toen de doorslag. Exit Zuid-As! In Zwolle kwam ik, net getrouwd, terecht! Een totaal nieuwe omgeving waar ik mijn draai heb kunnen vinden doordat mijn werkgever – toen KPMG Meijburg – mij ook hielp met lidmaatschappen van bijvoorbeeld de Ronde Tafel.

KRIEBELS

Na enkele jaren kriebelde het ondernemersbloed toch wel erg. Wat ik na zo’n 10 jaar ervaring erg miste, was het echte en directe contact met de klant. Het was absoluut niet zo dat de bedrijven en relaties voor wie ik werkte niet goed waren. Integendeel! Die waren heel goed, en ook met veel plezier ging ik naar mijn werk. Alleen, in de eerste 10 jaar van mijn werkende leven kwam er eigenlijk nooit iemand van deze klanten voor mij of voor wat ik kon. Klanten kwamen eigenlijk altijd ‘voor het briefpapier van KPMG’ of omdat zij ergens – bijvoorbeeld via hun buitenlandse hoofdkantoor – al bij KPMG zaten. Logisch natuurlijk, maar dat aspect vond ik altijd wat onbevredigend. Immers, het zijn van belastingadviseur (het woord zegt het al…) betekent dat een groot deel van mijn werk bestaat uit adviseren. Het gaat niet alleen om het oplepelen van wat in het wetboek of jurisprudentie staat, maar juist ook om wat ik de klanten adviseer en hoe ik ze dat adviseer. Juist iets wél doen, of iets niet doen op basis van mijn fiscale onderzoek of uitzoekwerk. Dat aspect is voor mij altijd een heel bevredigend onderdeel van mijn werk geweest. We zijn allemaal mensen, geen nummers!

ONDERNEMER IN BELASTINGADVIEZEN

Gelukkig vond ik in die periode twee anderen fiscalisten die dezelfde ondernemerszin hadden. En zo werd Cervus geboren. Het begin was een spannende tijd: soms lag ik er echt wel eens wakker van. ‘Worden onze offertes aanvaard?’ of ‘Waren onze adviezen wel goed genoeg en komt de cliënt terug?’. Dat soort vragen stelde ik mezelf. Maar het was wel een leuke vorm van spanning als ik daarop terugkijk. Inmiddels groeit Cervus voor bijna het 10e jaar achter elkaar in omzet. Natuurlijk heb ik diezelfde spanning nog steeds, maar het is wel anders. Sindsdien zijn mijn verwachtingen van hoe het bedrijf Cervus vorm moest krijgen ook zeker uitgekomen. Als ik zo vrij mag zijn: Cervus staat voor hoge kwaliteit adviezen met een pro-actieve aanpak in je relatie- en adviesmanagement. Dit zijn bij ons géén loze woorden, maar het is werkelijk de dagelijkse gang van zaken. Stilzitten is achteruitgang. Dat betekent overigens niet dat sinds de start van Cervus alle wegen die wij hebben bewandeld helemaal zonder hobbels waren. Nee, als ondernemer maak je van alles mee. Meevallers, tegenslagen, noem maar op.

ALS EEN PAAL BOVEN WATER

Blijft als een paal boven water staan dat het plezier in het werk zoals ik het bij Cervus doe enorm is toegenomen in vergelijking met vroeger. Er is ook een zéér groot verschil tussen werken bij Cervus en de wijze waarop ik vroeger werkte bij de grote full service firma’s. Als ik dat simpel probeer te verwoorden, dan is dat omdat bij Cervus juist alle klanten (a) ofwel voor mij of mijn collega’s komen ofwel (b) omdat de klanten kiezen om geadviseerd te worden door een boutique advieskantoor zoals Cervus dat is. Ter verduidelijking bij het eerste geldt dat deze klanten vaak via via hoorden dat hun vraagstuk bij Cervus in goede handen zijn. Bij het tweede geldt bijvoorbeeld dat zij audit & tax willen scheiden, of omdat ze simpelweg niet één van de ontelbare klanten van de grote clubs willen zijn. Maatwerk en persoonlijke aandacht telt echt! Want vergeet dat niet: als boutique advieskantoor zijn wij snel, wendbaar en flexibel. Dit vertaalt zich voor de klanten in een zéér goede bereikbaarheid, snelheid in advisering en vooral to the point advisering zoals dat heet. Bij Cervus krijg je geen wollige adviesmemo’s en stapels papier, en zeker niet als dat niet nodig is!

CLIËNTEN

Omdat het Cervus-team inmiddels uit ongeveer 15 belastingadviseurs bestaat, kan ik gerust zeggen dat ons bedrijf het hele spectrum aan zakelijke cliënten bedient. In heel Nederland, maar zeker ook daarbuiten. Denk in dit kader aan (buitenlandse) investeringsfondsen, (onderdelen) van multinationals, Quote-500 leden, (semi)overheden, zorginstellingen, woningcorporaties en dergelijke. Natuurlijk bedienen wij ook particulieren, maar het overgrote deel van de klanten bestaat uit de zakelijke markt. Op onze website kun je hier veel meer over lezen.

Elke partner bij ons heeft eigen specialisaties. Mijn praktijk is overigens vrij gemengd, ware het niet dat inmiddels een groot deel van mijn cliënten zich begeeft in het maatschappelijk domein in brede zin. Dat past zeker goed bij mij als persoon. En vastgoed, altijd als er vastgoedvraagstukken spelen, gaat mijn hart wat sneller kloppen.

ONAFHANKELIJK

Onze keuze om onafhankelijk te zijn en dus niet gelieerd aan advocaten en/of accountants brengt ook een meerwaarde die onze cliënten zéér waarderen. En trouwens niet alleen onze cliënten, maar natuurlijk ook vaak andere zakelijke dienstverleners in onze relatienetwerk. Die verwijzen vaak en graag door naar Cervus. Zo vormen wij voor bijvoorbeeld corporate finance kantoren, (onafhankelijk) audit-only kantoren, banken, advocaten- en/of notariskantoren een zeer logische aanvulling op hun dienstverlening. Zoals gezegd heb ik jarenlang gewerkt voor zogenaamde full-service kantoren en dit is een onderdeel waar ik me destijds als ondernemer bij de start van Cervus wel wat zorgen over maakte. “Hoe kom ik aan goede verwijzingen voor mijn klanten?” Echter, met enkele jaren ervaring blijkt niets minder waar. En ook onze cliënten ervaren dit aspect als prettig. Werkend voor full-service kantoren kun je eigenlijk alleen verwijzen ‘naar die ene collega aan het eind van de gang’. Maar is dat wel de beste match voor jouw cliënt? Nu zijn we daar als Cervus vrij in. De ene cliënt is namelijk de andere niet… Tja, een dooddoener als ‘maatwerk leveren’ vind ik hier wel op zijn plaats. Je doet het toch niet voor jezelf, maar voor jouw klant!

OPLEIDING

Kennis is key in ons vak. Jouw opleiding is dus absoluut een speerpunt voor ons. Als je ons type organisatie een beetje kent, begrijp je dat wij als Cervus er alleen maar bij gebaat zijn dat jij zo snel mogelijk geheel zelfstandig aan de bak kan voor onze cliënten. Daar investeren we dus in. Intern en extern. Intern geldt dat de lijnen kort zijn. Extern geldt, dat we kosten maken voor het volgen van NOB of bijvoorbeeld RB-opleidingen. Denk in dat kader niet alleen pure (fiscale) kennis, maar ook andere skills. Schroom niet om daarin ook zelf aan te geven wat je wilt. Zoals gezegd: zelf heb ik in brede zin een voorliefde voor vastgoed. Om die reden volg ik bijvoorbeeld ook wel eens een niet fiscale opleiding op het gebied van vastgoed zoals bijvoorbeeld op het vlak van financieringen, waarderingen ect.

ADMINISTRATIEKANTOOR

Veel cliënten van ons kantoor vroegen of wij niet ook voor hen de administratie en/of de jaarrekeningen wilden opstellen. Jarenlang hebben wij als Cervus dat absoluut niet gewild. Immers, wij richten ons primair op advisering. Vaak al moeilijk genoeg! En hoewel we altijd wel fiscale aangiftes hebben gedaan, richtten wij ons nooit primair op (fiscaal financiële) compliance. Tegenwoordig bieden wij deze diensten overigens wel aan onder een afzonderlijke label. Dit gebeurt via de onderneming Ysel BPO Services BV, ook gevestigd in ons prachtige kantoor in Zwolle (de oude school aan de Wipstrikkerallee 95). Via Ysel regelen wij administraties voor de betere relaties van ons kantoor. Denk in dit kader aan bijvoorbeeld personal holdings, belegging CV’s of BV’s, tussenhoudsters voor fondsen, etc. Het product van Ysel springt ook in het gat van de (enorme) digitaliseringslag die plaatsvindt in de administratieve en accountancy dienstverlening. Ysel vormt daarmee een mooie aanvulling op onze adviesdiensten.

JOUW ONTWIKKELING, ONS SUCCES

Al zeg ik het zelf, ik ben een echte teamplayer. En dat is naar mijn idee voor iedereen bij Cervus ook noodzakelijk. Zonder mijn collega’s, presteer ik ook niet. Iedereen bij Cervus heeft bijgedragen aan de bouw van onze organisatie. De ervaring heeft mij verder geleerd dat je als adviseur bij Cervus succesvol kunt worden als je:

(a) in teamverband,

(b) met oog voor detail,

(c) in samenspraak met je klant,

(d) praktisch en resultaatgericht wilt en kunt werken.

Eigenlijk vrij simpel. Over de rest zeg ik wel eens: dat is bijzaak, dat kan geleerd of dat kan opgevangen ‘met je team’.

Heb jij deze ambitie en drive? Dan kun je bij Cervus in enkele jaren uitgroeien tot zelfstandig adviseur. Wij investeren in jou, als jij jezelf wilt ontwikkelen! En secundaire arbeidsvoorwaarden? Als tax boutique kunnen we daar natuurlijk eigenlijk altijd het verschil maken. Maatwerk wederom…

Momenteel kunnen wij academische adviseurs gebruiken op alle ervaringsniveaus. Van starter tot senior en toekomstige partners. Voel je vrij de uitdraging aan te gaan door te solliciteren. Wij zullen je niet teleurstellen!

Zwolle/Amsterdam, mei 2021

© Copyright 2022 – voorwaardenprivacy statement – website by Advice